fredag den 10. december 2010

Musik der skyder i hjertet - på den gode måde.

Min nye yndlingssang..
Elsker bare at finde nyt musik, altså den der fornemmelse hvor man hører noget musik man ikke har hørt før, og hvor det bare fanger en.. Det er nærmest som om at det skyder ind i hjertet. Man får ondt i hjertet, men på en god måde..
Sådan har jeg det med den her sang, hører den mens jeg skriver, og jeg rocker med og prøver at synge med og får lyst til at spille basgangen hele tiden. Sådan en sang som inspirere en til at spille mere musik selv. Hvis bare jeg kunne finde noderne til den sang, så ville jeg sætte mig til klaveret og prøve at spille det.
+ jeg har fundet ud af at Joas as Police Woman spiller i København den 18 feb, og udgiver et album før det. Jeg hader at jeg ingen penge har til koncerter.




Men den oplevelse at man bare bliver bidt i hjertet, eller at en sang man pludselig støder på, bare sætter noget i gang i ens hjerte og ens krop og sjæl. Så brænder man da for musikken.
Musik kan også hjælpe enormt meget på mit humør. Hvis jeg bruger en hel aften på musik, har jeg det godt med mig selv. Hvorimod hvis jeg slacker den og bare ser flere film eller serier eller stener over ingenting rigtigt - så er det en dårlig aften. Jeg savner at ha' en pladespiller. Jeg må få fat i den der står hjemme ved min mor. Det var jo min fars, så den betyder selvfølgelig meget, meeen hvis jeg nu passer på den. :)

Jeg vil lige tænke over om sange i fortiden som har skudt mit hjerte. Altså der var jo Treefight for Sunlight for nogle måneder siden.
Mange år tidligere, ja vel nok 7-8 år siden fik jeg øjnene op for Björk. Der var det også sådan. Jeg gik igennem nogle svære år. Men på en måde hjalp Björks musik mig igennem. Det sagde mig bare noget.
Det samme med Under Byen som jeg hørte første gang til Århus Festuge i 2004. Det var sådan en fantastisk oplevelse, og de fangede mig.
Det samme med Dirty Projectors som beskrevet meget kort her
Faktisk var det også lidt med Analogik, som jeg jo skal til koncert med i morgen. Jeg gik til en koncert med dem i 2005 - tror jeg det var - og havde ingen anelse om hvad jeg skulle ind at høre. Pga navnet regnede jeg med noget rock, der blev jeg fanget af stemningen og mums en stemning og  noget musik.
Også Grizzly Bears sang fangede mig helt vildt.
Jeg kunne blive ved og blive ved. Måske fortsætter jeg i morgen..... :)

Nogle gange oplever man at man egentlig godt har hørt musik fra et band. Men man har måske ikke helt Lyttet til det. Altså lige givet et ens eget shot.
Jeg kunne blive ved og blive ved..
Fik oplevelsen endnu en gang denne aften. Og det er sjovt at den har næsten samme rundgang i akkorderne som den forrige sang. Men det tænder en på en helt bestemt måde, den rundgang. 1 tone op, 3 1/2 ned, 1 tone op.. Eeej det er vist ikke helt det samme, men det minder virkelig meget om hinanden.

DET ER ET FANTASTISK NUMMER OG VIDEO.. SE den..
James Blake - Limit to Your Love



NU er det vist nok for i aften. Når det drejer sig om musik kunne jeg jo blive ved... SKØNHED ER MUSIK
Så jeg sætter mig ved klaveret og føler mig inspireret, hurra.. :D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar