onsdag den 3. november 2010

Tirsdag og Onsdag og mørket

Det er utroligt, hvad mørket kan gøre ved en.

Vi havde ellers en virkelig interessant time i går i Vidensformer
Det fik mig til at tænke på en hel masse omkring dannelse, uddannelse, og at være dannet. Det er utroligt som tre så ens lignende ord kan være så forskellig af betydning.
Man kan være dannet som i Emma Gads takt og tone om at være dannet, bortsetfra at der jo er meget af det der er gammeldags. Hvordan er man så dannet i dag.
Hvad er en dannelse - det er jo ikke uddannelse.
Dannelse er noget meget mere.  Man bliver muligvis så dannet ved at være et menneske som lever og oplever, et menneske som gør hvad man vil og har lyst til og nyder sine interesser - hvad end det måtte være.
Og man har mange interesser - jeg har i hvert tilfælde. Så mange at jeg ikke har overskud til særligt mange af dem og derfor slækker jeg på dem - det er virkelig ærgerligt. Jeg skal have gang i et planlægningsskema igen.

MEN.
Det menneske man skal være for tiden, er en der har mange bolde i luften, man skal være kunstnerisk, kunne spille musik, kunne skrive, kunne have en god uddannelse, havde nogle gode venner, have en fantastisk kærester og en god lejlighed og et godt job.
Alle disse bolde man kaster op i luften fordi man prøver på at opnå at have alle boldene. Man har gang i så meget fordi man prøver at leve op til alle disse krav, som self bliver stillet af samfundet. Men som helt sikkert mest bliver stillet af en selv. Man synes selv at man skal kunne alle disse ting. 
På en måde var det nemmeste år i mit liv - (sådan føles det nu) det år hvor jeg bare arbejde. Selvom jeg ikke vidste hvad jeg skulle eller hvornår og havde mange bekymringer omkring det, så levede jeg bare i det, og jeg følte at jeg havde alt den tid i verden - selvom jeg ikke husker at bruge den på noget fornuftigt.
Nu presser studiet sig ned over hovedet på mig.
Jeg har ikke tid til at spille klaver eller synge.

Men, ja hvis man skal have alle disse interesser føler man at man skal kende sig selv og hvad man egentlig vil med dig selv og sit liv...
At kende sig selv. det er svært. Som Goethe har sagt så handler det ikke så meget om at kende sig selv, men om hele tiden at lære sig selv at kende.
Jeg prøver virkelig at være cool, København kræver det - eller igen, jeg kræver det selv. Jeg havde helt sikkert haft det på samme måde hvis jeg f.eks boede i København. På den måde lærer jeg nok mig selv at kende på et eller andet tidspunkt -  NEJ - jeg lærer mig selv at kende efterhånden.
Jeg er lige kommet på et nyt kunstner navn som jeg kan huske jeg har tænkt på før. AlfaMy  - baseret på det græske alfabet.. er ikke helt sikker på om det klinger alligevel.  AlfaMyBetaAlfa. - ej heller ikke. Amme Nie dur heller ikke og heller ikke Eim Enna. Måske lærer man bedst sig selv at kende via sit egen navn :)

Noget andet jeg har tænkt over. Folk siger altid at jeg ser så sød og cute ud. Og så kom jeg til at tænke på dengang jeg fik en piercing i læben forbi jeg var træt af at alle folk altid synes at jeg så så sød ud, og det var jeg bare træt af.
Er man enten bare sød eller sej eller lækker. Er man aldrig en blanding. Er det ikke synd at folk sætter hinanden i bås bare pga udseende. 

Til min forelæsning i dag læste jeg noget, som giver ret god mening i forhold til alt det med at skulle lykkes og have mange bolde i luften og prøve at få det vi vil til at lykkedes, nemlig et billede: Lucas Cranach den Ældre - Melankolien ( jeg kan ikke få billedet ind. Den siger at der er fejl)
Her ser man på billedet at børnene prøver at få kuglen igennem ringen, men man kan se at det aldrig vil lykkedes. I den tekst jeg læser af Knak-Nielsen, S. Henviser han til Kolind Poulsen, H, som forstår billedet som et belærende billede.  De leger, og det et er det som er det vigtige her. Selvom deres leg ikke lykkedes. Bare man prøver at lykkedes, at man prøver, så er man et godt menneske.  Der er meget mere i det billede - men det er allerede et MEGET langt blogindlæg.

Bladene på træet lige udenfor mit vindue er faldet af. Næsten allesammen. Da jeg kiggede ud af køkkenvinduet i morges og skulle lave min havregrød, konstaterede jeg at det blæste virkelig meget, og derved så jeg også at træet næsten ingen blade havde på længere. Hvor er det bare sørgeligt at det går så stærkt, synes ikke det er særlig mange dage siden jeg beundrede de smukke farvede blade på træet.

Aftenens sang eller sange - er:

Cat Power - The Greatest.
Og her kommer forklaringen
Jeg så en film der hed Mammoth i lørdags. Den var virkelig god, men også virkelig nervepirrende, sådan en hvor man får helt ond i maven.
I får lige en trailer med her:




I den film blev sangen The Greatest brugt et par gange. Det fik mig til at tænke på Filmen : My Blueberry Nights, som også bruger den sang. Og jeg får sådan lyst til at se den film igen. Det er i hvert tilfælde et par år siden jeg så den sidst

Her følger så sangen, sammen med billeder fra filmen My Blueberry Nights:



Det som så faktisk lige fik mig til at tænke på den film den anden dag, er fordi jeg hørte en sang med Norah Jones som er med i My Blueberry Nights, i en duet med Ryan Adams. Sangen er bedre i den indspillede udgave. Men sådan er det jo. Det er jo også sikkert optaget på noget ikke så godt udstyr.




Jeg bliver til sidst nød til at kommentere på folk. Folk klager sig. Sikkert inklusivt mig selv.
Men man kan altså ikke klage sig over at alt ikke bliver leveret på et sølvfad for en på ens UNIVERSITETS UDDANNELSE. Det er altså ikke folkeskolen længere. I kan ikke forvente på en videregående uddannelse at få alt serveret, NEJ man skal virkelig gøre noget selv. Man skal selv arbejde, både for at finde ud af ens skema, for at finde ud af hvad man læser, og på at læse sig til tingene som man skal lærer om. Man kan selv læse ens undervisningsplan og se hvad man burde lærer. Det er ens EGET ANSVAR. -

Hermed undskylder jeg, det skulle bare lige ud. Jeg bliver lidt tosset af brok en masse gange. Jeg kan brokke mig skriftligt over sådan noget. Men jeg gider ikke bruge venindetid på at brokke mig over noget som bare er ligegyldigt. Personlige følelser og fis og ballade skal venindetid bruges på :D


Ingen kommentarer:

Send en kommentar